Allmänna villkor
Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta oss via e-post kundtjanst@shopbydm.se
Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.
Dataskyddsförordningen
Din personliga säkerhet är av yttersta vikt för oss! Därför har vi noggrant kvalitetssäkrat alla våra rutiner gällande våra kunders personuppgifter. Dina personuppgifter hanteras alltid i enlighet med gällande bestämmelser enligt dataskyddsförordningen.
Integritetspolicy
Policy avseende integritet och marknadsföring hos Shop by DM.
Allmänt
Denna policy beskriver hur Shop by DM hanterar dina personuppgifter. Vi vill med denna Integritetspolicy påvisa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning så att du kan känna dig trygg när du lämnar dina företags och personuppgifter till oss.
Personuppgiftsansvarig
Shop by DM är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.
Insamling av information
För att du ska kunna köpa våra varor eller tjänster, eller kontakta oss för service, support eller information måste vi samla in och behandla vissa personuppgifter.
Vi samlar in information från dig när du beställer produkter eller tjänster via vår webbplats, kontaktar oss via kontaktformulär. Den insamlade informationen vid beställning av produkter eller tjänster inkluderar ditt namn, din e-postadress, ditt telefonnummer, personnummer eller företagets organisationsnummer samt adressuppgifter. Shop by DM har ingen tillgång till personnummer då detta skickas krypterat till betalbolagen Klarna AB. eller PayPal.
Användning av information
Shop by DM behandlar dina personuppgifter för olika ändamål. Huvudsakligen i syfte att:
Fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som kund, som genomförande av köp, fakturering och tillhandahållande av support.
Möjliggöra allmän kundvård och kundservice, som för att besvara frågor kring produkter och tjänster samt rätta felaktiga uppgifter.
Förbättra vårt kunderbjudande.
Förhindra bedrägerier och utföra riskhantering.
Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar.
Uppgifterna kan även utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, marknadsundersökningar, statistik, affärsuppföljning samt affärs- och metodutveckling relaterat till köp av varor och tjänster.
Laglig grund för insamlande av data
Syfte 1: För att administrera, utveckla och leverera våra varor och tjänster samt tillhandahålla support.
Rättslig grund: Fullföljande av avtal om köp (försäljningsvillkor).
Vilka personuppgifter lagras: Namn på kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer samt adress, telefonnummer samt e-post.
Lagringstid: Två år efter att du senast varit aktiv hos Shop by DM, till exempel genom att genomföra köp eller kontakta vår kundtjänst
Syfte 2: För att försäkra oss om att gällande svensk lagstiftning efterlevs, exempelvis bokföringslagen.
Rättslig grund: Förpliktelse enligt gällande lag.
Vilka personuppgifter lagras för detta ändamål: Namn på kontaktperson, företagsnamn, organisationsnummer samt adress, telefonnummer samt e-post.
Lagringstid: Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag.
Dina personuppgifter sparas endast så länge som det finns ett behov av att spara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna samlades in för i enlighet med denna Integritetspolicy. Shop by DM kan komma att spara uppgifterna längre om det behövs för att följa svensk lagstiftning eller i förekommande fall för att bevaka rättsliga intressen.
Utlämnande till tredje part
Vi säljer, handlar, eller på annat sätt överför, inte personligt identifierbar information till utomstående parter. Som utomstående part räknas inte betrodd tredjepart som hjälper oss att driva vår webbplats (hostingleverantör) eller vårt företag (revisor & bokföringsbyrå) samt officiella samarbetspartners som exempelvis betalningsleverantörer, TA system samt affärssystem när det så behövs för att fullgöra ett beställt åtagande.
Vi anser att det är nödvändigt att dela information i syfte att undersöka, förhindra eller vidta åtgärder mot illegala aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som medför en potentiell risk för en persons fysiska säkerhet, brott mot våra användarvillkor eller andra tillfällen då lagen kräver så.
Säkerhet & Informationsskydd
Vi vidtar en rad olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Vi använder oss av krypteringsmetoder för att skydda känsliga uppgifter som överförs över internet. Endast medarbetare som ska uträtta ett specifikt jobb (t.ex. fakturering eller kundservice), får tillgång till personligt identifierbar information. De datorer/servrar som används för att lagra personligt identifierbar information finns i därför avsedd samt säker miljö i Sverige.
Cookies
Våra cookies förbättrar tillgången till vår webbplats och identifierar återkommande besökare. Dessutom förbättrar våra cookies användarupplevelsen genom att spåra och målanpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas över huvud taget inte till personligt identifierbar information på vår webbplats.
Ändring av integritetspolicy
Shop by DM äger rätt att vid behov ändra och komplettera integritetspolicyn.
Kundens rättigheter
Kunden har alltid rätt att ta del av, begära rättning av felaktiga uppgifter och få uppgifter om kunden raderade om inte lagen föreskriver något annat.
Kontaktinformation
Kontakta oss om du har några frågor om denna integritetspolicy, behandlingen av dina personuppgifter eller om du vill begära ett registerutdrag. Vår kontaktinformation hittar du här:
Shop by DM
Kontaktperson: Dainora Martynaitiene
Tel. nr.
E-postadress: kundtjanst@shopbydm.se
Öppettider: mån-fre 8:00-17:00
Cookies
Våra cookies förbättrar tillgången till vår webbplats och identifierar återkommande besökare. Dessutom förbättrar våra cookies användarupplevelsen genom att spåra och målanpassa användarens intressen. Vår användning av cookies kopplas över huvud taget inte till personligt identifierbar information på vår webbplats.
Kreditkontroll
Fakturabetalning erbjuds i samarbete med Klarna AB. Vår fordran överlåts därmed till vår samarbetspartner Klarna AB, som i sin tur vidareöverlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Betalning ska ske till Nordea på angivet konto. Segoria AB hanterar Klarnas inkassoärenden.
Faktura
Det är viktigt att betalning sker till det kontonummer som står angivet på den aktuella fakturan.
Fakturan förfaller till betalning efter 30 dagar.
Betalning
- Klarna Checkout
Faktura / Delbetalning / Visa / Mastercard / Direktinbetalning via bank
Vid beställningen uppger du namn, adress, telefonnummer, e-postadress. Dessutom behöver du ange ditt personnummer för kreditkontroll. Dubbelkolla alltid din adress och ditt mobilnummer för sms-avisering innan du skickar in din order! Vi tar ej ansvar för felskickade paket pga felaktigt inskrivna uppgifter i kassan. Fakturorna sköts av Klarna AB. Väljer du delbetalning skickar Klarna ut en delbetalningsplan cirka en månad efter att du gjort din order. Vid eventuella frågor kring din faktura ber vi dig kontakta Klarnas kundtjänst.
- PayPal Checkout
Betala säkert med ett PayPal-saldo, kreditkort eller bankkonto. Mottagaren får pengarna utan att se ditt kreditkorts- eller bankkontonummer. Säljare eller mottagare kan överföra pengar från ett PayPal-konto till ett bankkonto eller kreditkort. Eller så kan de använda sitt PayPal-konto till att betala online.
Kreditkontroll
Fakturabetalning erbjuds i samarbete med Klarna AB. Vår fordran överlåts därmed till vår samarbetspartner Klarna AB, som i sin tur vidareöverlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Betalning ska ske till Nordea på angivet konto. Segoria AB hanterar Klarnas inkassoärenden.
Det är viktigt att betalning sker till det kontonummer som står angivet på den aktuella fakturan.
Leverans
Uppskattad leveranstid för lagerförda produkter är 3-5 vardagar, men detta kan skifta beroende på var i landet du bor, samt om just ditt ombud har utkörning dagligen. OBS! Längre leveranstid kan förkomma under högsäsong (sep-dec). Kontakta gärna kundtjänst för orderstatus. Ett mail med sändningsnummer skickas när din order lämnar lagret. Vi skickar alla paket spårbara och försäkrade direkt till ombud. Se till att ditt namn är helt korrekt ifyllt i kassan, eftersom du måste legitimera dig hos ombudet för att kunna hämta ut ditt paketet. Ange därför aldrig ett barns namn, eller ett smeknamn.
Kontrollera alltid att du fått alla produkter du beställt direkt vid mottagande av försändelsen! Är något inte korrekt, kontakta kundtjänst senast 10 dagar efter att du mottagit försändelsen.
Fraktkostnader
- Postnord 69 kr. (Upp till 2kg)
Varorna skickas som varubrev alternativt postpaket direkt hem till dig eller till närmaste Postnord ombud.
Vid mindre försändelser på enstaka produkter, eller med en totalvikt som understiger 2 kg, levereras varubrevet direkt hem till din brevlåda. Om försändelsen är för stor för din brevlåda lämnas den utanför din dörr eller lämnas vid brevlådan i en påse. Du behöver inte vara hemma för att ta emot din leverans, utan den levereras utan kvittens.
Observera att leveransansvar upphör när försändelsen lämnats i brevlåda eller utanför dörr.
Om försändelsen anländer till ditt närmsta Postnord-ombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik skickas ut en SMS-avisering med information om vart du kan hämta ditt paket. Paketet måste hämtas inom 7 dagar för att förhindra att det skickas i retur till oss.
- Schenker 99 kr.
Paketet levereras till närmaste Schenker in-/utlämningsställe. Som mottagare får du ett meddelande när ditt paket finns att hämta hos Schenker ombud. För din och vår säkerhet är alla paket försäkrade och spårbara hela vägen till ditt närmaste ombud. Du blir fullt ersatt om ett paket skulle försvinna på vägen. Varje order måste hämtas ut med giltig legitimation.
Klicka här för att hitta ditt närmaste Schenker Ombud
-Hemleverans/Företagspaket Schenker 249kr
Paketet levereras vid din dörr och gods i anslutning till tomtgräns. Det gäller både till företag och privatpersoner. Leveransen av paket sker vardagar 7-17 eller vardagskvällar 17-22, beroende på vad avsändaren valt vid bokning. Gods levereras vardagar 7-16. När du tar emot en leverans signerar du på chaufförens handdator för att bekräfta att du har mottagit leveransen. Om du inte kan vara hemma vid leverans finns möjlighet för dig vid avisering att välja att paketet kan lämnas utanför din dörr och för gods sker leveransen i anslutning till tomtgräns/entré. Vi ställer aldrig av en sändning utan din tillåtelse.
För din och vår säkerhet är alla paket försäkrade och spårbara hela vägen till ditt närmaste ombud. Du blir fullt ersatt om ett paket skulle försvinna på vägen.
Du erhåller ingen avisering eller kvittens på leverans. Bor du i villa så placeras paketet av Schenker innanför tomtgräns på lämplig plats. Bor du i lägenhet med portkod, måste denne anges i meddelanderutan. Om detta missas, tas paketet tilbaka till speditören och en avgift på 250:- tillkommer beställaren. Allt ansvar åligger dig som kund gällande stulet eller skadat gods efter leverans.
När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som ska leverera din order inom utsatt tid. Shop by DM kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.
- Avhämtning på vårt lager
Vi erbjuder varor avhämtning på vårt lager. Adressen för varor avhämtning:
Gyljen Pjäravägen 18
956 91 Överkalix
Vid överenskommelse kan varorna hämtas i centrala Överkalix. Vänligen skriv sina önskemål i "Beställnings- och leveranskommentarer" fältet som ligger längst ner i Steg 5 "Kontrollera & Beställa" samt skriv din kontakt information som e-post och telefonnummer. Ni kan alltid kontakta oss genom våra sociala medier där är vi tillgängliga mest av tiden så ni får en snabbare kundservice.
Facebook: Shop by DM
Instagram: shopbydm_dm
När din beställning är redo att hämtas får du ett mejl av oss. Har du inte fått ett mejl, är din beställning ej redo.
Har du önskat en avhämtning i centrala Överkalix så ringer jag för att bestämma avhämtning vilkorer. Kan jag inte komma i kontakt med dig då varor ska hämtas på vårt lager.
Vänligen notera att det går inte att handla på plats, utan alla beställningar måste läggas i förväg via webbutiken.
Önskar man en snabbare avhämtning skriv det i "Beställnings- och leveranskommentarer" fältet som ligger längst ner i Steg 5 "Kontrollera & Beställa" och kontakta oss via sociala medier eller via mejl kundtjanst@shopbydm.se så vi förbereder din beställning så fort som möjligt.
Reklamation och Garanti
Reklamation måste meddelas till vår kundtjänst inom skälig tid. Vi uppmanar dig att reklamera omgående efter att felet upptäckts, ca 2 månader anses som en skälig tid för anmälan. 1 månad för ljus. Invänta alltid svar från kundtjänst, och ev. returetikett för retur. Skicka aldrig tillbaka en defekt vara utan att först ha fått svar från kundtjänst om hur reklamationen ska hanteras. Om reklamationen godkänns skickar vi en ny vara, alternativt pengarna tillbaka eller reparation. Skulle varan utgått ur vårt sortiment återbetalar vi köpesumman.
Garantin gäller alla produkter i vårt sortiment. Tiden är 1 år om inget annat anges. Om garantiärendet godkänns skickar vi en ny vara, alternativt pengarna tillbaka eller reparation. Skulle varan utgått ur vårt sortiment återbetalar vi köpesumman. Däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador.
Kontakta oss kundtjänst innan retur sker kundtjanst@shopbydm.se
Ångerrätt 14 dagar
Anmärkningar ska göras inom 14 dagar från att kunden mottagit försändelsen. Att vara passiv och låta paketet ligga hos ombudet, innebär inte att Du har utnyttjat ångerrätten, utan paketet räknas då som icke hämtad försändelse och avgift på 200:- tillkommer.
Konsumenten har enligt distansavtalslagen rätt att returnera (Gäller ej specialbeställda varor eller reavaror) oanvända, felfria varor inom 14 dagar från det att varan mottagits, utan att ange någon anledning. Kunden har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion. Tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt, gör du det riskerar du att få avslag på din ångerrätt. Ladda ner vårt returformulär här! Konsumenten ansvarar själv för returen via valfritt fraktbolag och står själv för alla fraktkostnader. Vi tillämpar ingen bytesrätt, endast återbetalning av varans värde. Önskar du få en annan vara, är du välkommen med en ny order via hemsidan.
Öppet köp 365 dagar
Gäller endast varor ur Shop by DM ordinarie sortiment, ej specialbeställda varor och ej varor på rea. Vi accepterar retur mot full återbetalning av det belopp som kunden betalat för varan i upp till 365 dagar efter fakturadatum. För att åberopa öppet köp får produkten inte vara öppnad, använd eller påverkad på något sätt. Kunden ansvarar själv för varan under hela frakttiden tills returen ankommit och blivit godkänd av Shop by DM. Du som konsument ansvarar själv för returen via valfritt fraktbolag och står själv för alla fraktkostnader. Bussfrakt godkännes ej och hämtas ej ut. Vi tillämpar ingen bytesrätt, endast återbetalning av varans värde. Återbetalning till bankkonto, ny faktura eller presentkort sker efter överenskommelse via e-post.
Kontaktinformation
Om du har frågor rörande reklamationer, din ångerrätt eller andra frågor som rör din beställning är du välkommen att kontakta oss.